(Alacant, dimarts 12 de maig de 2020).- El webinar ‘Solucions tecnològiques per a empreses i destinacions turístiques’ post-COVID, organitzat aquest dimarts per la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, a través de Districte Digital Comunitat Valenciana i l’Institut Valencià de Tecnologies Turístiques (Invat.tur), ha registrat un excel·lent acolliment, amb un ampli nombre d’agents del sector turístic, interessats a conèixer els avanços tecnològics al servei de la nostra xarxa de destinacions turístiques de la Comunitat Valenciana.

El webinar, realitzat en format online, s’emmarca dins de la col·laboració conjunta entre aquestes entitats en matèria de ‘Transferència de coneixement Districte Digital – Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents de la Comunitat Valenciana’, per a acostar solucions tecnològiques al sector turístic desenvolupades per empreses sota el paraigua de Districte Digital.

La consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, en la seua intervenció ha incidit en què, en aquest moment, “la tecnologia i la cerca de solucions innovadores cobren una rellevància destacada a l’hora d’afrontar el nou escenari socioeconòmic creat per la pandèmia del COVID-19, en el context de la qual l’aposta per la societat del coneixement és una autèntica emergència”.

“La conselleria que dirigisc ha mantingut des del primer moment contactes amb la Secretaria Autonòmica de Turisme i amb el seu responsable,  Francesc, per a crear sinergies entre innovació i turisme, alguna cosa en el que ja porten treballant molt temps”, ha indicat.

“És fonamental poder enfocar la innovació tecnològica i la investigació tant pública com privada en el món empresarial, i precisament el Districte Digital es va idear per a crear un ecosistema tecnològic que impulsara el canvi a la societat digital. És ara més que mai quan s’ha aguditzat aquesta necessitat”, ha afegit sobre aquest tema la consellera.

Així mateix, Carolina Pascual ha recordat que la indústria turística és un dels principals motors de l’economia autonòmica, “i les nostres empreses i destinacions turístiques requereixen incorporar les noves tecnologies per a poder continuar realitzant la seua activitat oferint als turistes i als seus treballadors la seguretat que necessiten, i que ens permetrà afegir una característica diferencial com a destinació”.

“Les nostres empreses i destinacions porten molts anys treballant a oferir experiències úniques, qualitat en el servei, un producte adaptat als estàndards de qualitat més exigents, personal qualificat… I en aquest moment actual s’ha sumat a més la necessitat d’afegir uns estàndards de seguretat amb els quals no havíem comptat. Aquests estàndards ofereixen una dificultat no sols d’utilitat i visibilitat per part del turista, sinó de gestió per part dels professionals”.

La Conselleria d’Innovació, a través del Districte Digital, ha bolcat els seus esforços a posar en contacte les empreses innovadores amb les necessitats més urgents d’empreses i administracions públiques. Per això, ha apuntat, “en aquest webinar d’avui pretenem posar a la disposició dels empresaris i gestors públics algunes de les solucions tecnològiques que empreses pertanyents a l’hub tecnològic de Districte Digital ja desenvolupen i poden aplicar-se immediatament”.

“Davant aquesta situació d’emergència, tots dos col·laborem estretament amb l’Ajuntament de Benidorm en un grup de treball per a crear projecte pilot innovador, que arreplegue pràctiques que permeten recuperar l’activitat turística amb seguretat, rigorositat i innovació”, ha afegit.

Per part seua, el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, ha considerat que “la tecnologia i el valor de la marca, lligades a la qualitat, són els dos pilars del turisme de cara al futur”. Segons ha comentat, “la tecnologia no ens fa més intel·ligents: el que ens fa més intel·ligents és la presa de decisions, la governança, que és compartir, perquè d’aquesta eixirem junts”.

En aquest sentit, ha considerat que l’actual moment de crisi ens ofereix l’oportunitat, “el do de cooperar i de sumar” i ha vaticinat que per a eixir “tenim molt a fer en el camp de la cooperació pública-privada”, perquè, “tots ens fem falta”.

Antonio Rodes, director general de Societat de Projectes Temàtics de la Comunitat Valenciana (SPTCV), ha agraït el “excel·lent treball” que la Conselleria d’Innovació, Invat.tur i els diferents agents del sector turístic estan fent en una situació tan complicada. “La pandèmia ha ficat al sector turístic en l’UCI, però ací el nostre territori té actius naturals i actors tan dinàmics, que estic segur que eixirem molt prompte d’aqueixa UCI”.

En aqueixa recuperació, ha afegit Rodes, “farà falta innovació, i per això la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital ha reorientat els seus esforços per a cercar impuls des de la innovació no sols per a transitar en aquesta situació sinó per a eixir d’ella amb forces renovats”.

Propostes d’innovació

Durant la jornada, que ha sigut moderada per Mario Villar, director d’Intel·ligència Turística, han intervingut diverses de les empreses del Districte Digital que proposen solucions aplicables al sector turístic, per a poder afrontar el reinici de la seua activitat amb totes les garanties.

Així, Luis García Palacios, del Grup Tecon, ha plantejat solucions per al control d’aforament i temperatura corporal, mitjançant la instal·lació de càmeres tèrmiques, o la senzilla adaptació d’un software a la xarxa existent de càmeres de vigilància d’establiments o espais públics, per al comptatge de persones, amb un sistema d’alerta segons paràmetres definits pel gestor.

Elena Mariel, de l’empresa Iristrace, ha mostrat les possibilitats d’un software per a gestió i control d’estàndards, tant per part de directius com per part dels propis empleats, la qual cosa permet garantir el correcte compliment de protocols d’atenció i neteja en tots els departaments.

A continuació, Itziar Pérez, CEO de Dual Link, ha detallat els projectes “Software de gestió per a restaurants”, i ha explicat com, mitjançant un software de gestió, és possible el control de reserves, comandes, pagaments, fins i tot repartisc a domicili, sense necessitat d’utilitzar consumibles, de tal forma que cada empleat o usuari puga realitzar totes les accions des del seu propi dispositiu mòbil.

Pasi Leipälä CEO de l’empresa finlandesa Haltian, especialitzada en IoT ha mostrat com mitjançant sensors i el software de gestió desenvolupat i ja testat, és possible el control sanitari i de neteja sense necessitat d’intervenció humana, la qual cosa redueix costos i assegura el compliment de stándares.

Annina Koskiola CEO de Proximi.io, ha presentat diferents solucions de “Software de proximitat”. La finlandesa Proximi.io desenvolupa aplicacions basades en la geolocalització de serveis, permetent a l’usuari accedir a tota la informació des del seu propi dispositiu, incloent aforament, pagaments online, reserves i programes, a temps real.

Finalment, Rosa Gómez de Projectes Amaltea i José Manuel Belda d’Evalue, han exposat una relació dels “Suports públics per a la incorporació de tecnologia al sector turístic” de gran interès també per als agents del sector turístic. Tots dos han plantejat les principals vies de finançament existents actualment per a aquesta mena d’aplicacions innovadores, centrant-se en les oferides per l’IVACE, Turisme Comunitat Valenciana i el CDTI.